Screener Scheidingsloket/Adviseur Regionale Aanpak Complexe Scheidingen

Opdrachtnummer
2430
Opdrachtgever
Gemeente Arnhem
Datum
1 maart 2022 tot 1 maart 2023
Uren per week
voor 20 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Gelderland
Functie type
Sociaal Maatschappelijk Domein
Sluitingsdatum
31 januari 2022
Verlengingsopties
Ja, mogelijkheid tot vast

Gemeente Arnhem

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Arnhem

Introductie

Voor de Gemeente Arnhem zijn wij op zoek naar een Screener Scheidingsloket/Adviseur Regionale Aanpak Complexe Scheidingen.

Opdracht inhoud

Het landelijke totale echtscheidingspercentage lag in 2018 op 37,1% (CBS). Volgens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport loopt dan ook 10 tot 15 procent van alle scheidingen uit op een vechtscheiding. Kinderen die betrokken zijn bij zo'n scheiding krijgen vaker problemen op school, vertonen meer crimineel gedrag, ervaren emotionele problemen en ondervinden -op latere leeftijd- vaker problemen in hun eigen relaties. Als gemeenten in de Regio Centraal Gelderland hebben wij een regionaal digitaal scheidingsloket ingericht om ouders en hun kinderen vroegtijdig te ondersteunen en problemen te signaleren om een complexe scheiding te voorkomen. Dit loket is op 1 maart 2021 live gegaan. Bij onze aanpak hoort ook het bevorderen van expertise van de lokale toegang in de deelnemende gemeenten om casuïstiek zo vroeg mogelijk te herkennen en passende ondersteuning in te zetten om escalatie te voorkomen. De doelgroep van het scheidingsloket is primair: (1) kinderen van ouders in scheiding of die gescheiden zijn en (2) volwassenen die zelf gaan scheiden of al gescheiden zijn. Voor het opzetten van het regionale digitale scheidingsloket hebben de gemeenten in de regio Centraal Gelderland een projectleider aangesteld.

Voor het regionale scheidingsloket zijn wij op zoek naar een ervaren professional achter het loket, die expert is op het gebied van (echt)scheiding. Tevens ben je een adviseur regionale aanpak complexe scheidingen voor de gemeenten in de regio. Je werkt samen met een projectleider en een collega professional/adviseur.

Alle vragen die binnenkomen bij het scheidingsloket (via de website, mail of telefoon) screen je op de ernst van de problematiek en je biedt zelf waar nodig ondersteuning. Vragen zoals, hoe vertellen we het onze kinderen of wat betekent een scheiding in financiële zin, kun je beantwoorden. Eventuele vervolgstappen kunnen dan zijn of verwijzing naar voorliggende voorzieningen in het vrijwillig kader. Voorbeelden hiervan zijn het juridisch loket, maatschappelijk werk of de praktijkondersteuner bij de huisarts. Bij complexere hulpvragen kun je verwijzen naar de lokale toegang van een gemeente. Je houdt in de gaten of het kind/de jongere of de ouders op de goede plaats terechtkomt. Je houdt hierbij contact met de lokale toegang en zorgaanbieders die de vraag van cliënten aanneemt om het proces te volgen. Je kan in samenwerking of direct aansturen op een multidisciplinair overleg bij ernstige problematiek

Daarnaast lever je een belangrijke bijdrage aan de verdere ontwikkeling en positionering van het scheidingsloket in de regio. Je hebt een verbindende en coördinerende functie tussen o.a. kinderen, jongeren, ouders, de lokale toegang van gemeenten, onderwijs, huisartsen, zorgaanbieders, mediators, advocatuur en de Rechtbank.

Verder adviseer je de regionale werkgroep complexe scheidingen vanuit de regio Centraal Gelderland over de aanpak complexe scheidingen. Bijvoorbeeld door mee te denken of het hulpaanbod in de regio passend is bij de beweging, die we willen maken om scheidingen niet te laten escaleren.

Je hebt de volgende taken:

  • Je voert vraagverhelderingsgesprekken met kinderen, jongeren, ouders en hun gezinssysteem;
  • Je voert begeleidende gesprekken met ouders en kinderen die een vraag hebben;
  • Je verwijst door naar samenwerkingspartners o.b.v. objectieve criteria;
  • Je registreert alle vragen en doorverwijzingen en rapporteert hierover aan de projectleider;
  • Je stemt af met de projectleider scheidingsloket, partners in de regio en ervaringsdeskundigen om de aanpak van het scheidingsloket te evalueren;
  • Je geeft trainingen voor de deskundigheidsbevordering van lokale teams in de regio;
  • Je coördineert de regionale ouderbijeenkomsten;
  • Je volgt het proces van de cliënten en de effecten van de hulpverlening.

  • Opdracht omvat 16 tot 24 uur per week.

  • Solliciteren tot 31 januari 12:00 uur.

Eisen en wensen

  1. Minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  2. Ervaring met systeemgericht denken en werken.
  3. Minimaal 3 jaar relevante ervaring (als hulpverlener bij complexe scheidingen).
  4. Kennis van het (preventieve) aanbod in de regio (Centraal-Gelderland) en netwerk hebben in de regio. Twee beoordelingselementen: 1. Aantal jaren werkervaring in deze regio en 2. Casus: je loopt helemaal vast in een dossier, welke drie organisaties/mensen uit je netwerk vraag je mee te denken?
  5. Pionieren, creatief, ondernemend, oplossingsgericht.... Het is nieuw, het is ontdekken, nog niet alles uitgeregeld, dat moet je leuk vinden. Geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
  6. Flexibel inzetbaar (niet elke week precies dezelfde hoeveelheid dagen en uren), snel inzetbaar, alleen inhuren voor de duur van de pilot. Als pilot niet wordt verlengd, dan stopt het contract ook. Minimaal drie ochtenden in de week beschikbaar voor afhandeling van de chatvragen.
  7. Je wordt blij van het werk zelfstandig doen, dat kan je ook goed. Natuurlijk werk je samen met de andere medewerker van het scheidingsloket, maar je hebt vooral je eigen dossiers. Geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
  8. Je bent in staat om alles wat je ziet en ervaart in deze pilot om te zetten in een duidelijk advies (schriftelijk en mondeling) aan de opdrachtgever. Stuur een recent (maximaal een jaar oud) advies mee wat je hebt geschreven.
Gesprek

9 en 11 februari 2022.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  

In verband met de richtlijnen van het RIVM, werken onze collega’s waar mogelijk thuis. Komt de kandidaat in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek in met de kandidaat. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.