Adviseur grondprijzen

Opdrachtnummer
2333
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
15 februari 2022 tot 14 augustus 2022
Uren per week
voor 36 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
Beleids- en Adviesdiensten, Milieu en Groen
Sluitingsdatum
27 januari 2022
Verlengingsopties
Ja, tot 14 februari 2023

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie

Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Adviseur grondprijzen.

Opdracht inhoud

Amsterdam is een dynamische en sterk groeiende stad. En dat merken we ook bij Grond en Ontwikkeling. Er ligt een grote opgave voor wat betreft ruimtelijke projecten. Op het gebied van de woningbouwproductie, maar ook op het gebied van commercieel vastgoed. De opgave wordt ingevuld door middel van nieuwbouw en door vastgoed- en gebiedstransformatie. Het merendeel van de Amsterdamse ruimtelijke ontwikkelingsopgaven vindt plaats op grondgebied in eigendom van de gemeente Amsterdam, via erfpacht. Ten behoeve van het bepalen van de financiële consequenties voor (potentiele) erfpachters adviseert Team Advisering Grondprijzen erfpachtgrondprijzen.

De adviseur grondprijzen bepaalt de erfpachtgrondprijzen voor nieuwe gronduitgiftes en voor wijziging van bestaande erfpachtrechten. Als grondprijsadviseur ben je een vastgoed deskundige die de marktconforme grondprijs berekent voor alle typen bestemmingen: van een grootschalig transformatieproject tot een bestemmingswijziging van een individueel object, van huurwoningen in Nieuw-West tot kantoorpanden op de Zuidas.

Het grondprijsbeleid van de gemeente Amsterdam is hierbij het kader. Als grondprijsadviseur ben je in staat tot het residueel bepalen van de grondwaardes. Zo heb je kennis van de Amsterdamse vastgoedmarkt, het gemeentelijke (grondprijs)beleid en kun je de vertaalslag maken van vastgoedontwikkeling naar financiën.

Verantwoordelijkheden

  • Het zelfstandig bepalen van erfpachtgrondprijzen voor ruimtelijke ontwikkelingsprojecten.
  • Rekenen aan vastgoed- en grondopbrengsten voor projecten;
  • Het bepalen van potentiële grondopbrengsten t.b.v. grondexploitaties;
  • Meedenken over de relatie tussen het erfpachtstelsel en grondprijsbeleid en de vertaling van nieuwe ontwikkelingen en inzichten naar het grondprijsbeleid.

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

Grond & Ontwikkeling heeft als missie: Meer waarde creëren voor de stad en metropool Amsterdam. Er wordt gewerkt aan een duurzame en vitale stad voor burgers en bedrijven. Wij voeren regie op de gebieds- en vastgoedontwikkeling en zijn verantwoordelijk voor het erfpachtstelsel. Daarnaast brengen wij in opdracht projecten voor wonen, werken en voorzieningen in samenhang tot uitvoering. Grond & Ontwikkeling is expert op het gebied van kaveluitgifte, het uitgeven van grond in erfpacht, het bouwrijp maken van gemeentelijke kavels en het transformeren en beheer van onroerend goed en financieel-economische projectbegeleiding. Vanuit deze kerntaken spelen wij strategisch in op marktontwikkelingen. Daarbij beheren het vereveningsfonds en het erfpachtvermogen van de gemeente Amsterdam.

Binnen G&O is de afdeling Strategie en Advies bij veel activiteiten betrokken en speelt een belangrijke rol in de advisering over en beleidsontwikkeling van deze onderwerpen. Strategie en Advies bestaat uit circa 80 adviseurs. Binnen deze afdeling zijn 25 adviseurs werkzaam bij Team Advisering Grondprijzen.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  2. Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven Vul in: organisatie - naam contactpersoon - telefoonnummer contactpersoon.
  3. Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau, met een relevante afgeronde opleiding in het ruimtelijk- en/of vastgoed domein met minimaal hbo niveau.
  4. Je hebt minimaal 2 jaar relevante ervaring in de rol van adviseur en je hebt gedegen kennis van de Amsterdamse vastgoedmarkt.
  5. Je hebt minimaal 2 jaar ervaring met het opstellen van vastgoed- en grondprijsberekeningen.
  6. Je hebt bij voorkeur ervaring als adviseur binnen een grote ambtelijke organisatie met complexe, politieke en bestuurlijke verhoudingen, bij voorkeur bij een G4 gemeente.
  7. Je hebt bij voorkeur kennis van vastgoedrekenen.
  8. Je hebt bij voorkeur kennis van erfpacht.
Gesprek

z.s.m

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 5.800 tot maximaal € 6.100 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).

Overige informatie in verband met Corona  

In verband met de richtlijnen van het RIVM, werken onze collega’s waar mogelijk thuis. Komt de kandidaat in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek in met de kandidaat. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.