Projectleider Mobiliteitshubs

Opdrachtnummer
2332
Opdrachtgever
Provincie Overijssel
Datum
14 februari 2022 tot 31 augustus 2022
Uren per week
voor 16 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Overijssel
Functie type
Logistiek, Projectmanagement
Sluitingsdatum
28 januari 2022
Verlengingsopties
De opdracht kan na de initiële looptijd, in overleg tussen de Provincie Overijssel en de opdrachtnemer/kandidaat één of meerdere malen verlengd worden. De duur en de inzet worden in gezamenlijk overleg bepaald, de voorwaarden (zoals het tarief) worden bij een eventuele verlenging niet aangepast en zijn niet onderhandelbaar. De eventuele verlenging is altijd voor een bepaalde tijd en door de Provincie Overijssel schriftelijk kenbaar gemaakt aan de opdrachtnemer/kandidaat.

Provincie Overijssel

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Zwolle

Introductie

Voor de Provincie Overijssel zijn wij op zoek naar een Projectleider Mobiliteitshubs.

Opdracht inhoud

Ben jij een gedreven, nieuwsgierige en energieke plannenmaker? Heb je passie voor complexe mobiliteitsopgaven die raakvlakken heeft met opgaven op het gebied van ruimtelijke ordening en de energietransitie? Sta je open voor nieuwe uitdagingen? Bewandel je graag ongebaande paden en is samenwerken met de ‘buitenwereld’ jouw kracht? Dan zoeken wij jou.

Als tijdelijke versterking zoeken wij een ervaren projectleider mobiliteitshubs om samen met interne en externe stakeholders te komen tot een gedragen aanpak voor ontwikkelen mobiliteitshubs en uitvoeren hub initiatieven (pilots) in Overijssel.

Context opdracht

De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor hub-ontwikkeling. Knooppunten, transferia en carpoolplaatsen kennen we al langer. Maar een hub is meer dan alleen een overstappunt op verschillende vervoersmogelijkheden. Het kan ook een bestemming op zich zijn, waar meerdere voorzieningen aan elkaar gekoppeld worden. Of een oplaad- en opwekplek voor elektrische voertuigen (e-hub). Of een locatie om deelvervoer te faciliteren en gebundeld aan te bieden. Hubs zijn er in allerlei soorten en maten, functies en schaalniveaus.

Door de coronapandemie zijn de auto, fiets en benenwagen heel geliefd. Het OV wordt - vooralsnog - gemeden. Maar hoe gaat dat straks als alles weer open gaat? Hoe zorgen we ervoor dat onze steden niet dichtslibben? Hoe houden we leefbare, gezonde en bereikbare steden, zonder dat de auto een te grote claim gaat doen op de beperkt beschikbare ruimte? Hoe kunnen kansen verzilverd worden om het OV beter en efficiënter te benutten? En deelmobiliteit? Welke rol en functie kunnen hubs daarin betekenen? En wat kunnen hubs betekenen voor plaatsen in het landelijk gebied? En hoe zit het met logistieke hubs?

Hubs kunnen een belangrijke en duurzame bijdrage leveren aan de mobiliteit van de toekomst. Ze kunnen belangrijke schakels worden in ons mobiliteitssysteem. Naast het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid (minder congestie), kunnen hubs een belangrijke bijdrage leveren aan de verstedelijkingsopgaven (woningbouwopgave), ruimtelijke ontwikkelingen en de energietransitie (minder CO2 uitstoot, verduurzaming van mobiliteit).

De provincie Overijssel heeft in 2020 een verkennend onderzoek laten uitvoeren naar toekomstige knooppunten in Overijssel. Op dit moment ontwikkelt de provincie een visie en routekaart. Tevens heeft de gemeente Zwolle in overleg met de provincie in 2020 een onderzoek laten doen naar verschillende soorten hubs. En voorjaar 2021 hebben de Twentse gemeenten een onderzoek laten uitvoeren naar deelmobiliteit. Deze rapporten kunnen als vliegwiel worden gebruikt om hubs in Overijssel te ontwikkelen en tot een gedragen plan van aanpak te komen.

De hub-ontwikkeling heeft met veel beleidsthema’s en/of programma’s Mobiliteit raakvlakken. Zoals het openbaar vervoer, de fiets, de auto, goederenvervoer en logistiek, het programma “Veilig, Slim en Duurzaam” (opvolger van het programma Beter Benutten), Mobility as a Service (MaaS), smart mobility, deelmobiliteit en de werkgeversaanpak. Hierbij is het ruimtelijke en economische perspectief van belang en zijn er kansen op gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie.

Vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lopen er verschillende trajecten voor de hub-ontwikkeling:

  • Visie op de breedte van de hubs (goederen en personen, zero-emissie zones in binnensteden, stadrandhubs, deelmobiliteit, etc.);
  • Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 (TBOV). Ketens en Knopen is een van de drie pijlers van de Ontwikkelagenda TBOV, met ook een Actieagenda OV-knooppunten.
  • Ontwikkeling mobiliteit-hubs in relatie tot MaaS en deelmobiliteit.

Hierbij moet bedacht worden dat de verstedelijkingsopgave bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is belegd en de energietransitie (klimaatakkoord) bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Verantwoordelijkheden

  • (Tijdelijke) Externe projectleider (trekker) hub-ontwikkeling provincie: Beleidsontwikkeling en programmering.
  • Inbreng specialistische kennis en kunde op het gebied van concrete hub-ontwikkeling.
  • Opleveren van een (in-/extern) gedragen plan van aanpak mobiliteitshubs (inclusief organisatorische aspecten) wat aansluit bij het beleid (in ontwikkeling).
  • Bijdragen aan programmering/agendering hubs i.r.t. bereikbaarheidsopgave provincie.
  • Selecteren en begeleiden hub initiatief(ven)/ pilots.
  • Overdracht van kennis en vaardigheden over vorenstaande werkzaamheden en coaching.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen twee jaar geen arbeidsovereenkomst of geen tijdelijke arbeidsovereenkomst bij de provincie Overijssel gehad.
  2. Je beschikt aantoonbaar over tenminste een afgeronde HBO opleiding.
  3. Je beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar werkervaring als programmaleider of projectleider of een vergelijkbare rol bij een overheidsorganisatie in de periode: 2015-2022.
  4. Je beschikt aantoonbaar over werkervaring op het gebied van mobiliteitshubs op minimaal 1 opgave in de periode: 2015-2022.
Gesprek

3 februari 2022 tussen 9:00 en 12:00

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  

In verband met de richtlijnen van het RIVM, werken onze collega’s waar mogelijk thuis. Komt de kandidaat in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek in met de kandidaat. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.