Specialist Bestuurlijke Aanpak - Financieel Toezicht

Opdrachtnummer
2253
Opdrachtgever
Nationale Politie
Datum
1 april 2022 tot 1 april 2023
Uren per week
voor 32 uur per week.
Status
Gesloten
Functie type
Finance
Sluitingsdatum
3 februari 2022
Verlengingsopties
Maximaal 12 maanden

Nationale Politie

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie

Voor de Nationale Politie zijn wij op zoek naar een Specialist Bestuurlijke Aanpak - Financieel Toezicht.

Opdracht inhoud

Ben jij een ervaren professional met kennis en ervaring op het gebied van het bestuursrechtelijk aanpakken van financiële facilitators van criminaliteit? Weet jij de meest recente (juridische) ontwikkelingen in het financiële toezicht effectief toe te passen in de aanpak van ondermijning? Kan jij gemakkelijk de belangen van verschillende (veiligheids)partners samenbrengen tot concrete en tastbare resultaten? Wil jij binnen de grootste en meest zichtbare organisatie van Nederland bijdragen aan het tegengaan van (rechts)personen in de boven- of onderwereld die ondermijnende criminaliteit financieel faciliteren? De Dienst Regionale Recherche van Midden-Nederland zoekt een specialist bestuurlijke aanpak.

Ondermijnende criminaliteit heeft ingrijpende gevolgen voor maatschappelijke systemen, instituties, sociale verbanden en structuren. Het bestrijden van ondermijnende criminaliteit is daarom een van de speerpunten van de politie. De focus ligt onder meer op (rechts)personen in de boven- of onderwereld die de ondermijnende criminaliteit als facilitator mogelijk maken. Het benutten van de bevoegdheden van (financiële) toezichthouders kan bijdragen in het aanpakken van deze (rechts)personen.

In Midden-Nederland wordt door de politie vooralsnog beperkt gebruik gemaakt van de bevoegdheden van financiële toezichthouders. Jouw opdracht is om hier verandering in te brengen. Jij zorgt dat de voor de politie relevante interventiemogelijkheden van financiële toezichthouders (bijvoorbeeld op grond van de WFT, WWFT, etc.) in kaart worden gebracht, dat duidelijk wordt waar in Midden-Nederland deze interventiemogelijkheden kunnen bijdragen aan het tegengaan van financiële facilitators en dat financiële toezichthouders vervolgens – waar mogelijk – daadwerkelijk (bestuurlijke) maatregelen nemen tegen deze facilitators.

Je voert de opdracht uit voor de Ondersteuningsdesk. Samen met de teams Observatie en Techniek, Forensische Opsporing, Financiële Opsporing, Digitale Opsporing vormt de Ondersteuningsdesk de Afdeling Specialistische Ondersteuning van de Dienst Regionale Recherche (DRR) van Midden-Nederland. De Specialistische Ondersteuning fungeert als verbindende factor binnen de opsporing voor het inzetten van specialismes. Binnen de Ondersteuningsdesk is de bestuurlijke aanpak één van de specialismes.

Bij het uitvoeren van de opdracht werk je nauw samen met de 7 bestaande specialisten bestuurlijke aanpak, maar ook basisteams, opsporingsteams – waaronder de financiële opsporing – en integrale veiligheidspartners in Midden-Nederland en daar buiten. Jij werkt met de teams en partners die nodig zijn om jouw opdracht succesvol uit te voeren.

Deze opdracht heeft tot doel om de aanpak van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit te versterken door het inzetten van bestuurlijke maatregelen door toezichthouders in het financiële domein. De georganiseerde criminaliteit maakt veelvuldig gebruik van ondernemers die werkzaam zijn in dit domein. Deze ondernemers dragen vanuit de bovenwereld bij aan het verhullen en mogelijk maken van criminaliteit. Met het afronden van jouw opdracht is er in Midden-Nederland – letterlijk en figuurlijk – minder ruimte voor dergelijke ondernemers.

Het doel van jouw inzet is er voor zorgen dat het inzetten van de bevoegdheden van financiële toezichthouders standaard als interventiestrategie wordt overwogen in Midden Nederland en dat deze bevoegdheden in verschillende soorten best practices in Midden Nederland zijn toegepast. Je zorgt daarbij voor de volgende resultaten:

  • Overzicht van de interventiemogelijkheden van toezichthouders in het financiële domein die relevant (kunnen) zijn bij het voorkomen, verstoren of tegengaan van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.
  • De – in het kader van deze opdracht – relevante toezichthouders in het financiële domein maken duurzaam onderdeel uit van het netwerk van de politie eenheid Midden Nederland.
  • Presentaties, trainingen en maatwerk-coaching aan politiemedewerkers van de eenheid Midden-Nederland ten behoeve van bij het – in het kader van deze opdracht – kennen en herkennen van bestuurlijke kansen en het vastleggen van informatie die daartoe relevant is.
  • Overzicht van concrete fenomenen en casuïstiek die in aanmerking kunnen komen voor de inzet van de interventiemogelijkheden van toezichthouders in het financiële domein.
  • Selectie van fenomenen en casuïstiek die het meeste kunnen bijdragen aan het voorkomen, verstoren of tegengaan van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit in Midden Nederland.
  • Meerdere bestuurlijke rapporages die - in het kader van deze opdracht - zijn opgesteld voor en verstrekt aan toezichthouders in het financiële domein ten behoeve van het inzetten van hun bevoegdheden. Jouw project is duurzaam geborgd binnen de politie eenheid Midden Nederland.

Als specialist bestuurlijke aanpak – financieel – voer je de volgende werkzaamheden uit.

  • Je inventariseert de interventiemogelijkheden van de toezichthouders in het financiële domein die relevant (kunnen) zijn bij het voorkomen, verstoren of tegengaan van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.
  • Je levert binnen de eenheid Midden-Nederland een actieve bijdrage aan de bewustwording van de mogelijkheden die financiële toezichthouders kunnen hebben bij het voorkomen, verstoren of tegengaan van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.
  • Je traint, coacht en begeleidt politiemedewerkers van de eenheid Midden-Nederland bij het – in het kader van deze opdracht – herkennen van bestuurlijke kansen en de informatie die daartoe relevant is om vast te leggen.
  • Op basis van onder meer politiegegevens, onderzoeksinformatie en integrale ondermijningsbeelden inventariseer je welke concrete fenomenen en casuïstiek in aanmerking zouden kunnen komen voor de inzet van de interventiemogelijkheden van de toezichthouders in het financiële domein.
  • In samenspraak met de betrokken toezichthouder(s), relevante politieteams, integrale ondermijningsteams en/of het openbaar ministerie selecteer je de fenomenen en casuïstiek die het meeste kunnen bijdragen aan het voorkomen, verstoren of tegengaan van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit in Midden Nederland.
  • In afstemming met het management voer je de geselecteerde fenomenen en casuïstiek projectmatig uit of je laat dit – in samenspraak – uitvoeren door één van de andere specialisten bestuurlijke aanpak.
  • In de uit te voeren projecten schrijf en verstrek je bestuurlijke rapportages (of je laat dit doen) die door toezichthouders in het financiële domein worden gebruikt bij het inzetten van hun bevoegdheden.
  • Je borgt het – in het kader van deze opdracht – doorlopen proces alsmede de concrete projectmatige aanpak.

Je onderhoudt op operationeel, tactisch en strategisch niveau – intern en extern – contacten met:

  • Medewerkers financiële toezichthouders, waarbij bijvoorbeeld valt te denken aan DNB, AFM, BFT, Belastingdienst , KSA, etc.
  • Teamleiding Specialistische Ondersteuning, Teamleiding Ondersteuningsdesk, Coördinatie team bestuurlijke aanpak, Specialisten bestuurlijke aanpak, Specialisten financiële opsporing.
  • Teamleiding Thematische Opsporing, Specialisten Financieel Economische Criminaliteit.
  • Opsporingsmedewerkers op regionaal en districtelijk niveau, bestaande uit onderzoeksleiders en – waar nodig – rechercheurs.
  • Leiding Dienst Regionale Informatie Organisatie, Intelligencemedewerkers, bestaande uit inlichtingendiensten, informatieknooppunten, Bibob-medewerkers, analisten en onderzoekers.
  • Medewerkers openbaar ministerie, bestaande uit de informatieofficier, beleidsmedewerkers en – waar nodig – zaaksofficieren.
  • Bestuurlijk netwerk Midden-Nederland, bestaande uit coördinatoren bestuurlijke aanpak, controleurs bestuurlijke rapportages en opstellers bestuurlijke rapportages.
  • Interne en externe ondermijningsfunctionarissen, bestaande uit portefeuillehouders ondermijning en regionale, districtelijke en integrale ondermijningsteams.
  • Lokale politiemedewerkers, bestaande uit leidinggevenden, operationeel specialisten en wijkagenten.

  • Inzet is op projectmatige basis.

Competenties

  • Initiatief;
  • Politiek bestuurlijk sensitief;
  • Netwerkvaardigheid;
  • Organiseren;
  • Samenwerken;
  • Overtuigingskracht;
  • Vasthoudendheid;
  • Resultaatgericht;
  • Coachen;
  • Zelfsturing.

Eisen en wensen

  1. Een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op minimaal HBO niveau in de richting van bestuursrecht, financieel recht, bestuurskunde of soortgelijks. Losse (deel)certificaten worden niet als gelijkwaardig gezien.
  2. Je hebt minimaal 4 jaar werkervaring in een soortgelijke functie, opgedaan binnen een politiek- bestuurlijke organisatie in de afgelopen 8 jaar.
  3. Je hebt minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in het managen van besluitvormingsprocessen.
  4. Je hebt minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in het zelfstandig realiseren (met mandaat), van complexe veiligheidsprojecten (toezicht en/of opsporing).
  5. Je hebt minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met het vertalen van complexe veiligheids- en of ondermijningsproblemen, naar concrete handelingsperspectieven en daartoe relevante schriftelijke nota’s en/of rapportages.
  6. Bij voorkeur heb je een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op WO niveau in de richting van bestuursrecht, financieel recht, bestuurskunde of soortgelijks.
  7. Je hebt werkervaring opgedaan in een soortgelijke functie bij de FIOD, politie (werkzaam binnen het financiële domein) en/of bij een toezichthouder in het financiële domein.
  8. Je hebt aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement (zowel in- als extern).
  9. Je hebt de afgelopen twee jaar, trainingen of cursussen gevolgd op het gebied van bestuursrecht, jurisprudentie en de bestuurlijke aanpak binnen het criminele domein, en hebt laten zien deze ontwikkelingen te kunnen vertalen naar een concrete en zichtbare aanpak van veiligheids- en/of ondermijningsvraagstukken.
  10. Je hebt aantoonbare werkervaring met de thema’s ondermijning en toezicht in het financiële domein.
  11. Je hebt aantoonbare werkervaring met het coachen van medewerkers.
  12. Je hebt trainingen of cursussen gevolgd op het gebied van coachen.
Gesprek

NTB

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
In verband met de richtlijnen van het RIVM, werken onze collega’s waar mogelijk thuis. Komt de kandidaat in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek in met de kandidaat. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.