Als gevolg van de Wijzigingswet meldkamers is de verantwoordelijkheid voor en de uitvoering van het beheer en de bedrijfsvoering van de meldkamers met ingang van 1 januari 2020 in handen gelegd van Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS), een nieuwe bijzondere eenheid binnen de politie. LMS organiseert, met en voor de vier hulpdiensten, een landelijk beheerd, 24/7 bereik- en beschikbaar netwerk van maximaal tien operationeel en technisch met elkaar verbonden meldkamers, waar de hulpdiensten hun meldkamerfunctie kunnen uitoefenen. LMS organiseert hiertoe ‘voorzieningen’ die de schakel vormen tussen de vraagzijde (meer dan 52 partijen) en de aanbodzijde (een groot aantal leveranciers van producten en diensten). De beoogde functie is gekoppeld aan de voorziening “Spoedresponse’ met daarin diensten zoals C2000, alerteringssystemen en Burgernet.
Naast centraal ingerichte voorzieningen en bedrijfsvoeringsonderdelen heeft LMS op elk van de 10 meldkamerlocaties een afdeling lokaal beheer, die direct in contact staat met de multidisciplinaire partijen die gezamenlijk de meldkamerfunctie uitvoeren (de centralisten van diverse disciplines). LMS streeft naar de vorming van één ‘genetwerkt beheer en bedrijfsvoering’ op 01.01.2023.
Algemeen:
- Opstellen van (delen van) het IV-jaarplan
- Mede opstellen van de IV-strategie
- Projectmatig organiseren van de verschillende activiteiten
- Optreden als projectleider bij complexe/multidisciplinaire projecten
- Samen met de bedrijfs/informatiearchitect de behoefte aan IV integraal in kaart brengen
- Het adviseren van de directie/MT LMS en van de disciplinevertegenwoordigers over IV-vraagstukken
- Het opstellen van business cases en projectbrieven voor IV-verbeteringen en -vernieuwingen
- Opzetten en aansturen van (onderdelen) van de IM-organisatie, waaronder de aansturing van meerdere meldkamer themaexperts en functioneel beheerders
- Het onderhouden van het relevante netwerk op de meldkamers en vertegenwoordigers van de disciplines (met o.a. kwartiermaker bedrijfsvoering, leden discipline-overleg en hoofden meldkamer ) en de levering (interne en externe leveranciers, voor zover dat niet door de dienstenmanager wordt gedaan).
- Het onderhouden van de contacten voor het in kaart brengen van de behoefte, voor de besluitvorming en voor de realisatie (stakeholdermanagement).
- In kaart brengen van de behoefte (vraagarticulatie).
- Het analyseren van de behoefte en het maken van voorstellen hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
- Projectleiding.
- Het opstellen van adviesrapporten.
- Het opstellen van projectvoorstellen (in de vorm van een projectbrief) om de voorstellen in besluitvorming te brengen.
- Het uitwerken van de behoefte in use cases en userstories. En het doorvertalen naar systeem- en applicatierequirements dat input is voor de (interne of externe) leveranciers voor de realisatie.
- Het begeleiden van de realisatie en bewaken van de kwaliteit van oplevering door de leverancier.
- Het vertegenwoordigen van LMS in stuurgroepen.
Specifiek:
- Het aansturen en inrichten van landelijk functioneel beheer(ders) binnen de voorziening(en).
- Het in nauwe samenwerking met de senior dienstenmanager bewaken en verbeteren van de dienstverlening op de verschillende diensten binnen de voorziening.
- Het optreden als secretaris voor Gebruikersoverleggen.
- Het verbeteren/herinrichten van het wijzigingenproces voor diensten binnen de voorziening.
- Het verbeteren van het meldingenproces voor diensten binnen de voorziening.
- Het verbeteren van het in beheer name proces vanuit het perspectief van de vraagzijde (binnen de voorzieningen).
- Het rapporteren over de kwaliteit van de dienstverlening.
- Het opstellen van projectbrieven t.b.v. de projectportfolioboard.
- Deelname aan de stuurgroepen t.b.v. C2000, Burgernet.
De landelijke meldkamersamenwerking (LMS) ondersteunt de partners op de meldkamers bij het uitvoeren van de hun meldkamerfunctie door het verzorgen van de ondersteunende voorzieningen, zoals de ICT-voorzieningen en facilitaire voorzieningen. De LMS is hiervoor de regieorganisatie om de vraag (de behoefte op de meldkamers) en het aanbod (de interne en externe leveranciers) bij elkaar te brengen. De senior meldkamerexpert voert integraalregie op het informatiemanagement voor de meldkamers. De senior meldkamerexpert werkt vanuit de centrale LMS IM-organisatie en werkt nauw samen met de regionale meldkamers en vertegenwoordigers van de disciplines.
- De senior meldkamerexpert geeft integraal richting en sturing aan het informatiemanagement voor de meldkamers. De senior meldkamerexpert beoordeelt IV-vraagstukken in relatie tot het integrale IV-landschap van de meldkamers. Het is een generalist die verantwoordelijk is om te zorgen dat de IM-processen (zoals vraagarticulatie en projectportfoliomanagement) deugdelijk worden toegepast en dat de stakeholders goed zijn betrokken.
- De senior meldkamerexpert stuurt thema’s projectmatig aan en kan leiding aan complexe projecten.
- De senior meldkamerexpert stuurt meerdere themaexperts aan. De senior meldkamerexpert levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het IV-beleid.
- Bij de werkzaamheden wordt nauw samengewerkt met de meldkamers, de LMS-beleidsmedewerkers en de bedrijfsarchitect. Samen met de bedrijfsarchitect geeft de senior meldkamerexpert inhoudelijk richting aan IV-vraagstukken.
- Daarnaast zal een deel van de werkzaamheden bestaan uit het begeleiden van collega’s in het veranderproces en binnen het team en de groei naar een volwassen organisatie.
Overige informatie
Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.
Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 6.994 tot maximaal € 7.362 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).
Overige informatie in verband met Corona
In verband met de richtlijnen van het RIVM, werken onze collega’s waar mogelijk thuis. Komt de kandidaat in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek in met de kandidaat. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.