Projectleider Vakbekwaamheid Informatieprofessionals (32-36 uur)

11917
Opdrachtnummer
11917
Opdrachtgever
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Datum
6 Maart 2023 tot 8 Maart 2024
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Projectmanagement
Sluitingsdatum
21 Februari 2023
Verlengingsopties
Ja
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Address with nr

Ministeriestraat 1

Postcode

3434AA

Plaats

Den Haag

Introductie
Voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn wij op zoek naar een Projectleider Vakbekwaamheid Informatieprofessionals (32-36 uur).
Opdracht inhoud

Het versneld op orde brengen van onze informatiehuishouding en het vergroten van de transparantie naar de samenleving en parlement zijn belangrijke lessen uit het verslag ‘Ongekend Onrecht’ van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Om dit te realiseren is Rijksbreed het actieplan Open op Orde opgesteld en heeft ieder departement inmiddels een eigen actieplan, zo ook SZW. De inzet van informatieprofessionals in het verbeteren van onze informatiehuishouding zien we daarin als cruciaal. De digitalisering heeft geleid tot een exponentiele groei van het volume en de aard van informatie. Daartegenover staat dat bij de Rijksoverheid steeds minder informatieprofessionals werkzaam zijn en veel taken met betrekking tot informatiebeheer belegd zijn bij individuele medewerkers. De aanname daarbij was dat geautomatiseerde informatiesystemen voldoende garantie bieden voor het beheer van informatie en informatiebeheer zou daardoor belegd kunnen worden bij individuele ambtenaren belast met beleid en uitvoering van beleid. Die aanname is niet bewaarheid geworden. Desalniettemin blijven ambtenaren nu en in de toekomst een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van onze informatiehuishouding. Zij moeten echter wel in staat worden gesteld deze verantwoordelijkheid te nemen door hen te faciliteren met nabij beschikbare expertise, advies en ondersteuning. Binnen het project Vakbekwaamheid Informatieprofessionals is in fase 1 de ondersteuningsbehoefte in kaart gebracht en een concept plan van aanpak/verbeterplan opgesteld. Fase 2 betreft de implementatie daarvan. Het gaat in het bijzonder om het opzetten en coördineren van ongeveer een zestal pilots bij verschillende organisatieonderdelen van SZW waarin operationele en tactische ondersteuning door informatieprofessionals wordt onderzocht. Na een half jaar zullen deze pilots worden geëvalueerd, waarna geadviseerd gaat worden over een evt. bredere uitrol.

Het versneld op orde brengen van onze informatiehuishouding en het vergroten van de transparantie naar de samenleving en parlement zijn belangrijke lessen uit het verslag ‘Ongekend Onrecht’ van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Om dit te realiseren is Rijksbreed het actieplan Open op Orde opgesteld en heeft ieder departement inmiddels een eigen actieplan, zo ook SZW. De inzet van informatieprofessionals in het verbeteren van onze informatiehuishouding zien we daarin als cruciaal. De digitalisering heeft geleid tot een exponentiele groei van het volume en de aard van informatie. Daartegenover staat dat bij de Rijksoverheid steeds minder informatieprofessionals werkzaam zijn en veel taken met betrekking tot informatiebeheer belegd zijn bij individuele medewerkers. De aanname daarbij was dat geautomatiseerde informatiesystemen voldoende garantie bieden voor het beheer van informatie en informatiebeheer zou daardoor belegd kunnen worden bij individuele ambtenaren belast met beleid en uitvoering van beleid. Die aanname is niet bewaarheid geworden. Desalniettemin blijven ambtenaren nu en in de toekomst een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van onze informatiehuishouding. Zij moeten echter wel in staat worden gesteld deze verantwoordelijkheid te nemen door hen te faciliteren met nabij beschikbare expertise, advies en ondersteuning. Binnen het project Vakbekwaamheid Informatieprofessionals is in fase 1 de ondersteuningsbehoefte in kaart gebracht en een concept plan van aanpak/verbeterplan opgesteld. Fase 2 betreft de implementatie daarvan. Het gaat in het bijzonder om het opzetten en coördineren van ongeveer een zestal pilots bij verschillende organisatieonderdelen van SZW waarin operationele en tactische ondersteuning door informatieprofessionals wordt onderzocht. Na een half jaar zullen deze pilots worden geëvalueerd, waarna geadviseerd gaat worden over een evt. bredere uitrol.

Competenties

  • Je beschikt over organisatie- en politiek bestuurlijke sensitiviteit;
  • Je kunt goed samenwerken/verbinden;
  • Je bent resultaatgericht;
  • Je kunt goed analyseren;
  • Je toont omgevingsbewustzijn;
  • Je kunt goed plannen en organiseren;
  • Je bent aantoonbaar succesvol in het creëren van draagvlak in de context van een veranderkundig project/programma;
  • Je bent in het bezit van goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden.

Eisen en wensen

  1. Je hebt ervaring met het werken als projectleider in projecten en/of programma’s met een veranderkundige opgave;
  2. Je bent aantoonbaar succesvol in het creëren van draagvlak in de context van een veranderkundig project/programma;
  3. Je hebt affiniteit en ervaring met complexe departementaal brede vraagstukken;
  4. Je beschikt over minimaal WO werk-/denkniveau;
  5. Je hebt minimaal 3 jaar ervaring als projectleider binnen de (rijks)overheid en is daarin aantoonbaar succesvol;
  6. Je bereid om twee referenties op te geven met wie door opdrachtgever telefonisch contact kan worden opgenomen. Dit enkel nadat er al een gesprek met opdrachtgever heeft plaatsgevonden;
  7. Je hebt kennis van (digitale) informatiehuishouding en de hoofdtaken van het project;
  8. Je beschikt over ervaring met projectmanagement in een politiek-bestuurlijke context;
  9. Je hebt affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.
Gesprek

Zsm na sluiting.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.